+ Panorama Mesdag

Jildou Zandstra, Panorama Mesdag:

“Wat ik heel leuk vind, is dat ze bold durven zijn. Out of the box oplossingen adviseren.”

go24

Collectiebeheerder. Assistent Restaurator. En Registrar. Het staat allemaal op het LinkedIn profiel van Jildou Zandstra. Die laatste titel vraagt om een korte toelichting. “Als Registrar coördineer ik de bruikleen van werken. Zoals afspraken met collega-musea, verzekeringen, enzovoorts. Tof, maar mijn hart ligt eigenlijk bij de fysieke collectie. Ik haal veel voldoening uit art handling en restauratie.”

Hoewel Jildou veel zelf doet, kan niet alles intern worden opgelost. “We hebben regelmatig behoefte aan passe-partouts en inlijstexpertise. Bijvoorbeeld als een werk is verzakt en opnieuw moet worden ingelijst. Het fijne aan Goedman + Ooms is dat ze heel erg met je meedenken en goede adviezen geven over papiersoorten en kleuren. Welke oplossing versterkt een werk? We kunnen inhoudelijk diepgaand overleggen. Wat ik ook leuk vind, is dat ze bold durven zijn. Out of the box denken: een knalpaars passe-partout bij een notenhouten lijst voorstellen. Dat het werk ook nog eens echt blijkt op te halen.”

Schatgraven

Voordat Jildou bij het Panorama ‘landde’, werkte zij bij Boijmans (“het depot stond onder water – laarsjes aan en redden, die schilderijen!) en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. “Daar heb ik het vak van collectiebeheerder geleerd. Een fantastische ontwikkelomgeving met veel topwerken.” Inmiddels werkt Jildou vijf jaar bij Panorama. “Heel leuk, want de collectie is compact, maar wel breder dan alleen ‘het doek’. Het depot omvat werken van Hendrik Willem Mesdag én zijn vrouw Sientje. Zo’n 150 schilderijen en een heleboel schetsen, aquarellen, gouaches en foto’s. Die eigenlijk zonder beschrijving in het depot lagen. Dat zijn we nu aan het documenteren. Het voelt soms als schatgraven. Je weet nooit wat je tegenkomt.”

Welkom in het depot

Los van de vaste collectie, geeft Panorama ‘andere kunst’ de ruimte. Soms zijn dat tijdgenoten, zoals Suze Robertson. Soms eigentijdse kunstenaars. Als het werk maar ‘resoneert’ met de eigen collectie. Jildou: “Denk aan de gevouwen landschappen van Ulrike Heydenreich, die bijna wiskundig zijn opgebouwd.” Ook bij dat werk, verschijnt Goedman + Ooms in beeld. “Ze hebben ons supergoed geholpen met de Suze Robertson expo. Veel werken herlijst. Veel gerestaureerd. Ook hebben ze meerdere keren aan werken in het museumdepot zelf gewerkt. Een must, want we kunnen verzekeringstechnisch niet zomaar alles meegeven. Die flexibiliteit is – los van de expertise en de verassende adviezen – een enorm pluspunt!”

go23